Tuesday, July 28, 2009

Bersyukurlah dengan apa yang kita ada

Mengantuk! Kalau disorongkan bantal pada saya ketika ini, harus nyenyak saya tidur dengan perut yang sedang mengening kekenyangan.

Sungguh tak patut sama sekali. Apa tidaknya, nasi penuh, berserta lauk pauk menjadi santapan wajib setiap hari during lunch hour ~~ mewah sungguh kehidupan saya dengan makanan. Kadang2 teringat pula pada yang miskin. Yang kais pagi, makan pagi, kais petang makan petang. Ada juga yang kais pagi, petang tapi cuma makan sekali sehari. Boleh tak kita cuba makan sekali sehari?? Huh, jangan kata makan sekali sehari, lambat makanpun dah merungut2. Tak habis2 dengan ungkapan ‘perut masuk anginlah sebab lambat makan!’. Habis tu mereka yang kurang bernasib baik tu masuk apa ye??

Tonton sajalah rancangan Bersamamu TV3, anak2 mereka masih boleh tersenyum didepan kamera walaupun hakikatnya kehidupan mereka daif. Merekalah yang membuat kita merasa insaf dan bersyukur dengan rezeki yang kita ada. Kalau kita sentiasa memandang kepada mereka yang kaya raya, sudah tentu sampai mati pun kita tidak akan merasa cukup, apalagi nak merasa bersyukur.

Rumah Amal Siraman Kasih, Bandar Baru Country Homes, Rawang

So konklusinya, saya akan cuba untuk kurang makan. Orang kata biar kurang makan, jangan kurang ajar! Hehehe, betul ker perumpamaan nih? At the same time, Isnin & Khamis is puasa time!! Dan jangan lupa membantu mereka yang memerlukan dengan bersedekah, berzakat, infak, or whatever good deeds that you can think of. Play your part and don’t just live life to be a bloody useless person on earth.

Firman Allah: “Dan belanjakanlah (pada jalan kebajikan) sebahagian dari harta benda (pemberian Allah) yang dijadikannya kamu menguasaiya sebagai wakil….” (Surat al-Hadiid: 7)



No comments:

Post a Comment