Tuesday, November 3, 2009

Anak2 remaja kita

...one happy family..

Kalau hubungan kekeluargaan kita ok, keluarga kita bahagia, alhamdulillah. Kalau anak2 ok, spouse kita pun ok so panjatkan kesyukuran kita pada yang maha Esa. Sebab bukan semua orang dapat merasai kebahagian berkeluarga.

Jangan pulak kita ada rasa riak sebab keluarga kita ni kononnya bagus! Jangan rasa bangga sebab kita dapat bentuk keluarga kita menjadi sebuah keluarga yang bahagia. Jangan! Allah sentiasa menduga hambaNya.

Gambar hiasan.... remaja bermasalah

Remaja bermasalah. Kalau kita selidik family background anak2 bermasalah ni mungkin baru kita faham kenapa mereka jadi macam tu. Pupuklah rasa belas kasihan kita pada mereka. Jauh dilubuk hati mereka sebenarnya mereka juga nak merasa bahagia, nak rasa kasih sayang. Beri mereka ruang dan peluang.

Gambar hiasan... mat rempit

Jangan tengok budak nakal dan bermasalah terus nak condemn! Memanglah ‘berbuku’ hati ni kalau tengok mat2 rempit, contohnya. Menyusahkan jer. But still kita tak boleh terus condemn diaorang. Allah menguji kesabaran kita melalui dia. Sebenarnya masalah remaja adalah masalah kita juga.

Masalah remaja sekarang dah makin kritikal. Apa yang kita dah buat so far untuk tolong mereka? You can say it's none of your business but wait till your own child becomes one and you might not think the same way again.

Ya Allah, how I wish I could help them.. listen to them.... care for them. Lead me please..Amin

No comments:

Post a Comment