Wednesday, October 14, 2009

Bunyi "Malaikat"....


Syuib, Zugha & Mary waktu beraya di rumah saya recently
Tadi member saya Zugha bercerita tentang anak bongsunya Syuib 5 tahun ,yang menangis kat tempat tidor pukul 3:00 pagi tadi sebab takut dengar guruh yang kuat dan hujan lebat. Dah dua pagi berturut2 hujan lebat beserta guruh kuat di Rawang.
Kata Zugha pada saya, "Iye, Wan Jung, kuat bunyi guruh tu, tak macam biasa...menakutkanlah".

Ibu mana yang akan membiarkan anak2nya dalam ketakutan atau bahaya, tak kiralah manusia atau haiwan, si Ibu pasti akan berusaha melindungi anak2nya.

Maka diambillah Syuib untuk tidor bersama Ibunya dan dapatlah si anak melelapkan mata menyambung tidor kerana yakin si Ibu ada melindunginya.
Waktu breakfast pagi tadi kata Zugha, tetiba Syuib bersuara, "Ibu, malam tadi adik dengar bunyi "malaikat", kuatttt, adik takut!!"

Syuib ..... bila posing camni nampak macam berani...

Zugha yang terkejut mendengar kepetahan Syuib, sambil senyum menjawab, "Tulah, adik tido tak baca bismillah." Syuib diam takde respon, mungkin mengingatkan peristiwa pagi tadi dan memikirkan jawapan dari Ibunya.
Yang bestnya, saya langsung tak terjaga walaupun guruh berdentam-dentum , angin kuat dan hujan lebat pada dua malam tersebut. "Tidor matilah u nie..." kata my hubby.
Hujan itu rahmat ....ketika hujan, pintu langit terbuka luas, berdoalah anda diketika itu.....
"Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang mengembirakan sebelum kedatangan rahmatnya iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya)." (Al-A'raf : 57)

No comments:

Post a Comment