Thursday, October 1, 2009

???????

Last week saya beraya ke rumah sahabat lama saya, She, di Puncak Alam. Lama sungguh kami tak jumpa, cuma sesekali berhubung melalui telefon.

So banyaklah kiranya topik2 yang nak di’update’, dari kisah anak2, kisah orangtua, kisah raya, kisah puasa sampailah ke kisah artis2!! Ishh gossip artis ker? Jangan… dosa. Nanti camne nak mintak maaf ngan artis tu? Penah saya ajukan soalan ni pada kengkawan saya sikit masa dulu. Ada pulak yang suggest masuk jek ‘myspace’ artis2 nih and minta maaf. Zaman teknologi lah katakan, mintak maaf pun thru internet. Kalau lah terbuka pintu artis tu nak maafkan ok lah alhamdulillah tapi kalau sebaliknya? Hah, cari dia kat padang masyar nanti… fuuuh jenuh ler rasanya!

Berbalik pada citer saya dan She, kami pun bercerita tentang seorang selebreti yang baru2 ni mengerjakan umrah pada bulan Ramadhan bersama suami. Untungnya dalam hati saya. Sebelum ni buat haji, now umrah lak. Tetiba terpacul dari mulut saya, “Dia mungkin pegi dengan duit suami dia kot sebab hasil pendapatan dia sebagai artis sudah tentulah dari punca yang tak diberkati lagi haram!” Ishh, jahatnya mulut!! Tapi She sangkal pendapat saya. She kata, topik ni pernah dibahaskan di ofis She dulu. So, colleague She cakap itu antara artis tu dan Allah. Bukan hak kita untuk menghukum.

Benar! Itu hak Allah yang maha Pengampun lagi maha Mengasihani. Tapi janganlah kita ambil kesempatan ni. So, macam mana pulak yang gunakan duit rasuah, duit hasil rompakan atau loteri untuk gi umrah dan haji ek? Terang2 hasil pencarian bukanlah dari jalan yang diredhai.
Sabda Rasullullah s.a.w "Tidak akan masuk Syurga, daging yang tumbuh daripada yang haram, api neraka lebih utama baginya" (Riwayat al Imam Ahmad)
Eh, tapi siapalah saya yang nak argue tentang hal ni. Saya yang serba jahil ni. Tapi tidaklah saya mengambil sewenang2nya hukum Allah. Nauzubillah.

Mudah2an diterangkanlah hati kami dan diberikan lah kami petunjuk dan hidayah Mu ya Allah. Amin

No comments:

Post a Comment