Thursday, October 22, 2009

3M - Abdullah Gymnastiar

Abdullah Gymnastiar (lebih dikenali dgn nama Aa), adalah salah seorang pendakwah masakini yg sangat saya kagumi. Aa dalam dakwahnya sentiasa menyarankan kita mempraktikkan sistem 3M sekiranya kita berhasrat nak membuat perubahan. So apa tu sistem 3M? 3M bermaksud:-

1. Mulakan dari diri sendiri
2. Mulakan dari perkara yang kecil, dan
3. Mulakan dari sekarang!

Maksudnya jika kita ingin mengubah sesuatu, pertama sekali kita perlulah ubah diri kita sendiri. Perbetulkan diri kita dulu kemudian barulah kita perbetulkan orang lain.

Kedua, kita mulakan dari perkara yang kecil sebab perkara yang besar pun terdiri dari perkara2 yg lebih kecil so yang kecil tu kena dibetulkan dulu.

Dan akhir sekali perubahan tu hendaklah kita mulakan dari sekarang. Jangan tunggu esok sebab esok mungkin kita dah TAK ADA!


Saya setuju sangat. Kita mestilah betulkan diri kita dulu, lepas tu barulah boleh betulkan orang lain. .

Saya tak suka tengok orang buang sampah merata2. Tong sampah depan mata pun kekdg diaorng masih nak buang jer sampah tu sepah2. Tak fahamlah. Saya sekarang walaupun sampah sekecil sampul gula2pun saya tak akan buang sembarangan. Saya akan simpan sampai saya jumpa tong sampah. Bukan nak cakap saya bagus, tapi perubahan tu mesti kita buat. Tak kan selamanya tak berubah?? Sekarang ni saya didik anak2 saya supaya jgn buang sampah merata2. So far so good, tapi kot depan mata jek, belakang kita tak tau lah macam mana attitude diaorang. Doa selalu untuk mereka...

No comments:

Post a Comment