Wednesday, December 30, 2009

Ohh mukaku....apa dah jadi????


Masalah dengan diri saya ni terlalu 'tamak' nak kulit muka licin. Pantang ada produk yang kononnya elok, pasti saya nak cuba. Latest saya gunakan TAWAS berupa toner. Sebenarnya dah lama saya perhatikan Zue gunakan tawas ni tapi tak pernah nak tanya until one day saya cakap nak cuba. Caranya, tuangkan toner sikit pada kapas dan gosokkan pada mana2 bahagian yang nak dibersihkan. Ya, memang bagus tawas ni, hilang kotor2 kat muka, leher, tengkok...kat mana2lah cerok yang digosok sure kapas putih tu bertukar 'coklat' bergantung pada tahap kebersihan diri masing2lah..hehehe.

So dengan perasaan 'tamak' saya pun belilah 2 botol tawas, satu untuk letak kat umah, satu kat ofis. Setelah gunakan tawas ni untuk hampir seminggu, saya perhatikan muka saya jadi kemerah2an. Wah seronoknya! Nanti muka ku jadi putih berseri2, cantik!! Tapi hampeh! Satu pagi saya cuci muka saya rasa kulit muka saya di bhg pipi dan dagu terasa kasar. Mak, apa dah jadi ni? Kulit muka ku.....dah bertukar kasar dan menggerutu!!! Kulit muka saya jadi terlalu kering akibat penggunaan tawas yang berlebihan. Tawas ni panas rupanya. Itu yang Zura beritahu saya sewaktu mengeteh (minum teh) bersama semalam. Zura kata tawas ni elok untuk orang yang kulit muka licin jer, untuk yang kulit muka bermasalah (berjerawat) macam kita ni tak elok guna tawas....sob sob sob. Baru berangan nak muka putih kemerah2an dah jadi lain lak!
Dah 3 hari saya berhenti gunakan tawas ni. Mudah2an kulit muka saya cepat kembali normal. Saya ingatkan diri saya supaya bersyukur dengan kurniaan Allah swt. Syukur sebab Allah kurniakan muka saya alhamdulillah sempurna, mata tak juling (maaf), mulut tak senget, hidung tak penyek walaupun tak mancung, cuma ada sikit2 bekas jerawat waktu kuat berangan dulu!

2 comments: